Blog ini ditaja oleh

Wednesday 19 December 2012

Sebarau hai sebarau!!

Alahai musim tengkujuh..keluh hati orang lain tetapi bukan hati saya..musim "kujuh" la adalah musim yang ditunggu2 utk mengilat sang sebarau..sejenis ikan sungai yang dikategorikan sebagai ikan pemangsa yang kedua diidamkan oleh geng2 "casting"selepas "kelah"...aku sudah teruja bila melihat member ku sudah dapat mengarau sang sebarau ni..eee tiba2 jer gatal tangan ni..nak gi "casting"...nak gi "casting"...

Sebarau...

sumber gambar: http://sebarau.org/Losing_Sebarau.html by Christopher S.G. Tan

Wednesday 12 December 2012

Tools untuk pemancing

Salam..."jika kail panjang sejengkal jangan pula nak menduga lautan dalam" hehe sedap saya bermadah..disini saya lampirkan gambar alatan yg perlu ada untuk pergi mancing..

haa ni beg untuk simpan gewang2 killer..

alat ni penting wooo...skang ni berat sang ikan sgt penting.untuk dimasukkan dlm rekod peribadi..hehe

wooiuh..ni lg penting..kita kena sentiasa berjaga-jaga ketika mancing..manala tahu kot2 ade bahaya..benda ni la yang berguna

kaki2 casting mesti kena ade benda ni..kalu bleh cari yang polarize..

ni gunanya bila mancing di atas bot..

Sumber gambar: http://www.rapalaworld.com/

Monday 3 December 2012

Casting sebarau

TEKNIK 'CASTING' SEBARAU

Sumber: REAL BUNTAL dari http://castingvsbottom.blogspot.com dan sedikit tambahan gambar dari saya...

Tabiat/perangai sebarau kebanyakannya sama di semua lokasi/tempat...apa yg kita perlu ialah spot/lubuk yg selalu didiami oleh spesis pemangsa ni.umpan memainkan peranan penting selain teknik dan cara persembahan...

spot/lubuk:-

sebarau sungai/jeram = suak atau anak sungai yg air nye sejuk..masa utk mencari spesis ini dia kawasan ini ada waktu awal pagi (6-9am).kedalaman air 3-10kaki(anggaran)
umpan = spoon berkilat(silver coated atau gold coated)15g kebawah adalah efektif.contoh altima atau seangkatan abu island.gewang selaman 2-4kaki (berbibir pendek)sbg contoh x-rap,shallow shad rap atau minnow rap.
cara persembahan = cast dan drop 2-3saat kemudian karau sambil jerk(angkat joran keatas)dan drop balik...ulang laa smp jemu/ikan hook up.sesekali cuba juga karau laju yg munasabah...jgn laju sangat smp ikan nak kejar spoon pon tak boleh plak.heheheh

sebarau tasik :- kawasan yg selalu didiami spesis ini ada rekahan dinding berbatu,suak,drop off(kawasan tebing berbukit),kawasan tunggul kayu,kawasan pokok tumbang dan kawasan terbuka(ada punca makanan contoh = anak toman)
umpan = spoon gold coated atau silver coated (bekilat)10-18g.gewang yg berwarna terang contoh oren,merah,hijau florecent dan lain2 yg terang..bersaiz 7-12cm yg pelbagai jenis selaman.dr yg 2-4kaki - ke 7kaki.selalunye sebarau lebih tertarik dgn warna merah dan oren atau warna seangkatan dengannye.(terang)
cara persembahan = cast (tunggu sekejap sehingga kocakan lure hilang di permukaan air) kemudian
mulakan karauan dgn perlahan smbil twitch dgn tip road kebawah dengan menggunakan gewang yg berkedalaman 2-4kaki.sekiranya tiada sambutan selepas 5-10x cast jgn buang masa terus tukar gewang yg berbibir panjang kebawah yg anggaran 4-7kaki>.karauan tidak perlu laju.cuba amalkan karauan yg paling lama utk gewang smp ke tip rod.(bkn paling cepat smp ke tip rod).sekiranya terjumpa kawanan anak2 toman yg masih berwarna merah jgn cuba cast di dlm kumpulan itusekiranya tuan2 mahu mencari sebarau.jika tuan2 terus cast di dlm kawanan anak toman tu 80% ibu/bapak toman akan menerkam gewang tuan2.cuba cast di luar kawanan anak2 toman itu anggaran 10-15kaki radius.insyaallah kemgkinan ada badung/sebarau yg mengintai.di kawasan rekahan batu/tunggul/kayu tumbang jgn sesekali tuan2 pandang sebelah mata sbb kawasan inilah yg selalunya tidak menghampakan kerana sebarau ada bersifat kewilayahan/rumah.gunakan spoon atau gewang selaman dlm 3-7kaki.cuba cast mengunjur ke tebing dan lurus kearah tebing dgn cara drop 2-3saat dan jerk smbil kerau perlahan.ulang laa 5-10x.kalau tak de sebarang ragutan..jgn tunggu lama..blah aje.
vertikal cast/jigging blade = skrg ni gewang jenis blade banyak diperkatan keberkesanannya.tak perlu cast cuma hanya dropkan blade berhampiran dgn tiang tunggul dgn kedalaman yg munasabah(agak2 je)kalau tak dlam sngt boleh terus kan ke dasar.cuba jerk perlahan tanpa karauan dan cuba ulang disetiap peringkat kedalaman sehingga blade smp ke hujung tip rod.
boilling = sekiranya tuan2 terjumpa kawanan sebarau timbul dipermukaan air dlm kumpulan yg banyak seperti air mengelegak cuba cast pakai gewang yg cepat tenggelam (fast sinnking) seperti spoon didalam kawasan boilling.insyaallah 80% umpan tuan2 akan disambar.kalau btg penyapu dilontar pun kemungkinan besar akan di bedal.

contoh gewang dan spoon:-

RAPALA TAIL DANCER
 Shallow Shad Rap
Shad Rap "goldfish"

Shad Rap "fire tiger"

Shad Rap "crawdad"
ABU Island

Mungkin terdapat banyak lagi kaedah dan jenis umpan yang berkesan untuk menjerat 'serigala sungai' ini dan apa yang dipaparkan disini hanyalah sebahagian kecil sahaja. Diharap supaya artikel ini sedikit sebanyak akan dapat membantu kita semua untuk memancing spesis ini dengan secara lebih efektif lagi..

Sumber: http://castingvsbottom.blogspot.com

Saturday 1 December 2012

Reels idaman ku

Salam...ni antara reels yang menjadi idaman kalbu..
Daiwa Steez baitcasting

Ryobi Safari Metaroyal 5000A

Daiwa Saltiga 5000H

Shimano 2012 ALDEBARAN BFS XG RH Baitcasting Reel

sumber: Daiwa, Ryobi dan e-bay

Beradu tenaga dengan "Serigala Merah"

Salam...kali ni sy nak cerita pulok si "siakap merah" atau lebih dikenali dengan gelaran "serigala merah"..baru-baru ni sy ader pegi "casting" dengan Mat Duan dan Jami...kitaorang macam biasa casting dekat Sungai Nipah area Bachok..lenguh jugaklah kaki menyusuri sungai tersebut sambil casting..tapi semuanya hampa belaka...

nak dijadikan cerita...tiba di satu "pot" ni..kitaorg berpecah lebih kurang 10meter jaraknya...tempat saya casting boleh nampak si Jami..tiba-tiba Jami mendapat satu "strike" yang agak kasar..kelam kabut dia..saya dah mula cemburu dekat dia..sambil berkata dan tangan mengayuh set 'baitcaster' jenis Ryobi Aquila dipadankan dengan set joran Rapala 6" (Rapalero), "wei lepas ni kawe la pulok dapat strike cam demo"..

lepas tu tidak semena-mena..Rapalero saya melentur habis dan saya terkejut, terus menyentap dengan kuat..agak kasar juga tarikan sang ikan yang belum menunjukkan rupanya..apabila saya henjut sampai ke tepi..baru saya tahu kelibat ikan tersebut..yes!! berkata dalam hati saya..kakap merah hampir 800g telah menunjukkan rupanya...tapi betul la apa org kata..kakap merah sejenis ikan yang kuat melawan...bila sampai ke tepi dan sy cuba untuk mengambilnya, zzuuup!! dia cuba untuk menyelinap semula ke dalam reba..dua tiga kali dia cuba buat camtu..akhirnya saya terpaksa memanggil Mat Duan utk membantu..hehe puas rasanya melayan kerenah sang serigala merah ini..

kepuasan tidak terhingga apabila dapat menaikkan ikan ini..

hui..masak kari nie memang sedap mmm..

Jami sempat juga bergaya dengan si "serigala merah ni"

Monday 30 July 2012

Siakap "Feeding frenzy"

Salam..mmm selamat berpuasa pada yang puasa heehee..lame sungguh tak menulis ni..rase dah kaku jari-jari nak menaipnya..kepada sapa-sapa yang follow this blog..sy mintak maaf la sbb blog ni tak banyak sgt entry dia..sy sibuk sikit..

okey...kali ni sy nak cerita pasal siakap makan petang ala-ala "feeding frenzy" plak tu..wuih best giler kalu sapa-sapa yg dapat pengalaman cam ni..ok..pada petang tu (kejadian berlaku pada bulan mei yang lepas) sy sorang2 pegi casting kat belakang pejabat di kawasan Telong, Bachok..puas jugak la sy casting situ..casting sini..tp sebarang sambaran pun xde..kira semangat dah pudar la ni..lepas tu sy nekad nak cuba satu spot terakhir..dulu spot ni Mat Duan kata dia pernah dapat siakap merah..manalah tahu kot2 ade rezeki saya..

sy pun tryla..selepas 3 kali balingan, tiba2 sy rase ade penghuni yg sudi nak menggetu umpan soft plastik yg sy gunakan..terus dlm hati sy berkata..kena tunggu ni mesti ade barang baik..x lama kemudian sy dapat melihat kelibat sang siakap putih mengejar umpan sampai ke tebing..woo berani giler dia..mujurla sy pakai spec mata polarized yg banyak membantu utk melihat penghuni di dalam sungai..

sy try punya try..akhirnya dapat jugak la siakap pertama sy dalam kul 5.20pm..tu pun dah banyak kali rabut..saiz x besar dalam 300-400gram je..lepas tu tak lame kemudian, naik lagi sekor..kali ni siakap merah pulak..ganas jugak siakap merah ni..lepas tu Mat Duan pun datang..dia pun casting tak jauh dari tempat sy casting..nak dijadikan rezeki pd ari tu, memang sy ade luck giler ari tu..selang 5minit sy dapat menaikkan siakap..memang terbakar Mat Duan tengok..rata2 siakap saiz same macam tadi..

tiba2 dia datang kat tempat sy mancing..tumpang skali mancing kat situ..kami berdua..bergilir-gilir menaikkan siakap..fuh!! syok giler rasenyer..pengalaman cam gini memang susah nak dapat..ari tu sy pulang awal dalam pukul 6.10pm..tu pun sy dah menaikkan sebanyak 9 ekor siakap putih 1 ekor siakap merah..fuh!! puas rasenyer..Mat Duan masih terus mancing sehingga pukul 7pm..dia dapat menjerat siakap sebanyak 15ekor..dengar macam pegi menjala plak kan..kihkih..tu la rezeki kami ari tu yg memang tidak disangka2..Alhamdulillah...

siakap pertama dinaikkan 5.20pm

siakap merah selang 5 min selepas siakap pertama

tu dia..isi dlm bakul jer..macam pegi memukat..

siakap skala 300-400gram..mmm dap..

penulis bersama siakap merah

10 ekor tak sampai sejam pun, lebih kurang 30min jer..menarikkan

Sunday 20 May 2012

Trip Candat Sotong tak menjadi!!

Assalamualaikum semua...ooh rasenye sudah lama saya tidak mengarang..bukannye apa, saya kebelakangan ni terlampau sibuk sangat dengan kerja2 "Master Sc."..ok kali ni saya akan bercerita tentang pengalaman mencandat sotong di pengairan Kelantan..biasanye apabila tiba musim candat, kaki pancing mesti tidak akan lepaskan peluang ini..musim candat sotong bermula pada bulan april sehingga bulan ogos setiap tahun, itu yang dikhabarkan kepada saya..cuma tahun ni saya dengar sudah ada yang berpesta sotong pada bulan mac lagi..

Seperti biasa saya juga tidak akan melepaskan peluang untuk mencandat..melalui satu perbincangan dengan rakan2, kami bercadang ingin mencandat pada bulan mei..hati saya rasa tak sabar2 untuk pergi menjinakkan "sang lembik" ni...

6hb mei 2012

Kami tiba di jeti Kuala Besar, semua kelengkapan memancing telah dibawa dan kami bertolak ke tempat untuk mencandat pada pukul 5pm..perasaan kitaorang semua membuak-buak..cuma sedikit rasa gelisah kerana hujan lebat mulai turun di darat setelah 15min bertolak..sangkaan saya hujan lebat mungkin berlaku di darat sahaja, tetapi nyata meleset apabila ribut serta hujan yang sangat lebat mencurah-curah mengenai bot kami..tekong terpaksa memberhentikan bot dan membiarkan ribut itu reda..saya ketika itu sangat berdebar kerana ini lah kali pertama saya mengharungi tragedi ribut dan hujan lebat di tengah-tengah lautan.

Alhamdulilah..ribut reda setelah 30min. melanda boat kami..nasib baik tiada perkara yang tidak diingini berlaku..apabila tiba di kawasan "kandang sotong", kami semua tidak membuang masa dan terus mencandat sampai ke tengah malam..cuma nasib kami tidak berapa baguih kali ni..sotong yang diidamkan tidak banyak diperolehi..mungkin arus terlampau deras menyebabkan sotong susah nak menyambar umpan kami..arus deras memaksa saya dan rakan2 menggunakan tambahan batu ladung 1-2 biji bersaiz 8.

antara candat yang digunakan..candat bilis berwarna hijau tu memang  kiler pada malam tu..
Hero kami pada malam tu ialah Lan Kepal dan rakannya Jiwang..mereka berdua banyak menaikkan sotong dengan berbekalkan candat bilis dan candat umpan..candat bilis berwarna hijau yang digunakan oleh Lan Kepal memang laku pd malam tu..

7hb mei 2012

Pagi tu tekong memutuskan untuk pergi awal ke lubuk memancing ikan kerana ramai yang seakan berputus asa untuk mencandat..dalam hati saya kot2 lepas ni dapat menaikkan ikan besar tapi keputusan memancing juga seakan sama dengan mencandat..tak banyak ikan besar dinaikkan..cuma dua ekor je..tu pun saiz 1kg..huhuhu..sedih betul kali ni..saya rasa faktor cuaca memainkan peranan penting dalam sesebuah trip..tapi saya berserah pada yang maha kuasa..kerana rezeki tu terletak padanya..akhir sekali kami terpaksa berhanyut untuk memancing "kerisi" itupun sebab dah boring menunggu ikan besar untuk menjamah umpan..

Akhir sekali saya boleh simpulkan trip kali ni adalah trip tak menjadi atau lebih dikenali sebagai  trip "kumpau"

Gaya mesti lebih hehehe..

Saya dan Mat Shah sibuk bincang strategi macamana nak menaikkan sotong kihkih..
Posing maut dari Jerie..

Tu yang pakai baju putih namanye Jiwang..hehe kelakarnye nama..

Ni lah hero candat sotong (Lan Kepal)..baguih..

Ai..tak mancing lagi dah panas ker? (Jami)

Semua terbongkang..kahakahkah..

Jami dengan Gerut2 1kg..

Tuesday 28 February 2012

Haruan lagi

Akhirnya aku dah boleh berbangga kerana telah menaikkan haruan mega...kali ni gambar2 ni dirakamkan di tempat biasa iaitu Kg. Kuau...lokasi ni berdekatan dengan jambatan runtuh..

Rekod terbesar aku...1.23kg
Syukur..masih banyak haruan saiz mega macam ni..
780gram jer...hehe

"Penunggu Tok Kederat"

"Gi..minggu ni kita gi pat lain pulok lah.." kata Lan Kepal pada member2 TFC. "kawe ok jar..asal tempat keramat bereh lalu.." sapa Mat Duan." wei Lei kita gi pat ari tuh lah..hok kawe napok kakap besar peha tu..gapo doh nama pat tuh?" saya menyampuk. "ho..Tok Kederat..ok jugok tuh" balas Lan Kepal..jadi bermula disitu la kami geng TFC bercadang pergi memancing di Sg. Tok Kederat, Bachok, Kelantan pada hari khamis bersamaan 23hb februari 2012..saya cukup teruja dan tak sabar nak pergi memancing disitu kerana minggu lepas dah ternampak kelibat penunggu (siakap gadang) berkeliaran di situ..

Sehari sebelum trip.."kawe tok leh pun takpo asalkan Mat Hafiz ni buleh" kata Lan Kepal pada rakan2. "mmm yo lo jugok tuh, gi la cepat repair kail hafiz tuh Duan" sapa saya pada Mat Duan..pada petang tuh Mat Duan pun bertungkus lumus lah menyiapkan mesin spinning Mat Hafiz yang rosak akibat dek gatal tangan Lan Kepal mengunci drag E-power siri 2000 dengan kuat sehingga menyebabkan  sistem dragnyer loose..hehe kuat betul tangan Lan Kepal tuh.

Hari yang ditunggu2..."wei cepat lah siap..3.30pm doh ni.." Mat Duan berseloroh..hari tu hari khamis, dan sememangnya semua staf pada hari tersebut akan balik awal (3.30pm)..kami berempat (saya, Lan Kepal, Mat Duan dan Hafiz) bersiap-siap nak ke Sg. Tok Kederat.."wei berhenti umoh kawe lu..kito minum air kejap" sapuk Hafiz..kami pun bersetuju untuk singgah di rumah Hafiz..setelah menjamu buah2an dan air oren yang disediakan oleh isteri Hafiz, kami pun bergegas ke tempat yang dituju..dalam hati saya, kalau la jumpa balik siakap besar tu kan best...

Sebelum kami ke Sg. Tok Kederat, kami cuba2 dulu casting dekat Kg. Kandis..dekat situ ada sebuah kolam yang sudah lama tidak bertuan..puas juga la kami mengilat disitu, tapi sedikit pun sang ikan tidak menyentuh umpan kami..akhirnya kami terus mengubah haluan ke Sg. Tok Kederat..

Sampai je disitu, "woi air tengah pasang la wei..huh comel nih.." sapa saya pada member. Hari tu kami ditemani oleh 2 orang budak kampung dekat situ yang turut sekali memancing ditempat yang sama. Setelah hampir sejam kami mengilat disitu, hanya 2 ekor dinaikkan oleh Lan Kepal dan hafiz itu pun saiz juvenil dan terpaksa dilepaskan...kami tidak berputus asa dan terus mencuba dan tiba-tiba joran sorang budak ni disambar siakap (340gram), tersenyum lebar dia..apa tidaknya, dia hanya berbekalkan gewang bakau jer..pun boleh naikkan siakap..sedang kami guna gewang yang mahal dan berjenama pun masih tercari-cari penghuni sungai ni..

Mat Duan sungguh tidak berpuas hati.. dia terus membaling gewang ke satu reba berdekatan dengan ikan yang didaratkan oleh budak tadi..2-3 karaun saje..tiba-tiba joran dia membengkok..akhirnya tertewas juga siakap 710gram...bukan main senyum lagi dia..saya dan yang lain2 sunguh geram melihat keadaan tersebut dan terus membaling gewang ke arah reba yang sama..mula2 saya pakai SP Berkley putih, tak sampai seminit saya lihat kelibat siakap mengekori umpan saya sehingga ke tebing.."huh..ikan ada lagi nih" keluh hati saya..setelah lama SP putih tu tidak disentuh saya tukar pula ke SP Berkley warna putih susu..kali ni ada getuan kasar tapi ikan masih malu2 nak menelan umpan tersebut..setelah 5 minit guna SP tu, saya tukar sekali lagi ke SP Berkley warna hitam berbintik saiz 4"..kali ni, dua kali lontaran sajer..tiba-tiba terasa sambaran kasar..dan terus joran saya melentur..air sungai terus berkocak kuat dan nampak kelibat siakap putih..yang selama ni saya idamkan..akhirnya ikan tersebut selamat didaratkan setelah 5 minit bertarung..semua orang bersorak dan mengucapkan tahniah pada saya...saya cukup berpuashati pada hari tu..inilah kali pertama saya mendaratkan ikan siakap putih bersaiz 1.4kg dengan menggunakan teknik casting..hari tu merupakan hari yang "ong" bagi kami..6 ekor siakap putih selamat didaratkan.

Tersenyum lebar saya dengan siakap terbesar bersaiz 1.4kg dinaikkan dengan teknik casting..

Siakap seberat 1.4kg berjaya didaratkan dengan menggunakan SP Berkley warna hitam berbintik saiz 4"

Terpancar kepuasan setelah mendaratkannya..

Posing paling mengoda oleh Mat Duan

Akhirnya Hafiz dapat juga lesen siakap

Oooiii masak stim sedap ni..

SP Berkley warna hijau pucuk menjadi taruhan Lan Kepal

Hafiz bergaya sakan dengan siakap putih terbesar hari tu

Antara siakap yang boleh dibawa balik... hehehe...

Disini la "penunggu" tu bersarang

Saturday 18 February 2012

lagi gambar2 siakap

Siakap merah di Kg. Sg. Tok Kederat

Mat Duan dgn kakap merahnye..
Hero Team TFC berjaya menaikkan Siakap putih bersaiz mega (1.7kg)